19. nov. 2016

Strandparty med hamburgere, sirkus og konsekvenser


"Hva betyr det?", var det første spørsmålet jeg fikk. Vel, siden synssansen er viktigste sans for å forstå et maleri, kan vi jo se nærmere etter. 

Hva kan vi se?

To mennesker på ei strand, et bord med mat og drikke, en klovn på en enhjulssykkel og noe som likner fem karikaturer av mennesker. De synes også å være noe mindre av vekst enn de to ordentlige menneskene i forgrunnen.


Hvem de fem er, er vanskelig å si. Kanskje er de nære samarbeidspartnere siden de har nokså identiske antrekk og har klumpet seg sammen på en side av bordet? Fire av dem iakttar de to menneskene mens den femte er opptatt med et nettbrett eller noe slikt? Men om de ikke er ordentlige mennesker, hva er de da? Institusjoner, organisasjoner, maktbastioner i samfunnet, drivkrefter i mennesket eller hva? 

I bakgrunnen, langt unna, ser vi noe som likner et langstrakt industriområde. Ser ut til å være full aktivitet der eller "stor vekst og god børsomsetning", som det heter økonomispråket. Uansett synes aktiviteten å forurense kraftig, skjønt det synes ikke å bekymre noen av dem på stranda? Eller kanskje har de ennå ikke oppdaget det? 

Klovnen ser heller ikke ut til å få noen oppmerksomhet. Kanskje er de blitt lei han? Eller er det kanskje vår oppmerksomhet han prøver å fange? Vi som står utenfor maleriet og ser på det? I så fall gjør han oss delaktige i det som skjer på stranda? Som om vi også deltar i det som skjer?

I forgrunnen ser vi to ekte mennesker, en hvit mann og ei mørkhudet kvinne, begge nakne og med lukkete øyne. Vel, kanskje er ikke mannen så ekte? Med sin Mikke Mus-hatt, synes han nesten å ha et bånd til de blåkledte og tegneserieaktige på den andre sida av bordet? To av de blåkledde stirrer på han, liksom overrasket over noe som nettopp har skjedd eller noe mannen gjør eller har gjort? 

Kvinnen på sin side synes å "gjøre seg til" for noen? For noen i maleriet eller er det for oss som ser på? Hvorfor i så fall? Eller er måten hun står på, et signal på at hun blåser i dem alle og har skjønt hva som foregår? Hun lar seg ikke lenger føre bak lyset, kanskje? Hun kaster på hodet og i neste øyeblikk vil hun kanskje spasere ut av maleriet?

Mellom de to ekte menneskene ligger en halvspist hamburger. Er det mannen eller kvinnen som har kastet den fra seg? I så fall hvorfor? 

Hva betyr maleriet?

I over ett år var dette maleriet en pest og ei plage. Jeg fikk ideen til det i fjor høst. Bildet dukket bare opp for mitt indre blikk og fikk meg til å le; noe som ofte skjer når jeg kommer på slike surrealistiske motiver.

Først synes jeg de er morsomme, men straks jeg lager en skisse, kommer tanken på hva de betyr. Og da kommer også tvetydigheten og alvoret. De er som regel smekkfulle av budskap og fortolkningsmuligheter. Resultatet blir at jeg ikke vet hva jeg skal gå for. Kort sagt; jeg får malesperre på samme måte som en forfatter kan få skrivesperre.  

Malesperren gjorde dette maleriet til ei plage i over ett år. Klarte bare ikke å bestemme meg for hva jeg ville ha fram. Hver gang jeg grep en fortolkning, kom straks 4 -5 andre som også ville ha sitt uttrykk i maleriet. Derfor ble det malt og overmalt flere ganger. Til slutt - etter vel 12 - 13 måneder og et par hardhendte prioriteringer - lyktes jeg å fullføre det på en måte jeg var fornøyd med.  

Og hva maleriet betyr? Vel, det vil ta for stor plass å gå inn på det her. Uansett er det mindre viktig. Det viktigste er at det ikke finnes noen fasit som gir "den rette" tolkningen av maleriet. Derfor er den forståelsen du gjør deg, like rett som min og andres tolkninger. Så lenge din egen tolkning eller forståelse av maleriet gir mening for deg, er den rett. 

For meg er surrealismen i stor grad som en personlig rebus. Vi kan alle løse den, men svarene kan ofte bli vidt forskjellige fra person til person, og svarene kan fortelle mye om oss selv.


"Strandparty med hamburgere, sirkus og konsekvenser", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 60 x 73 cm, 2016 ©


2 kommentarer:

Rita sa...

Spennende! Denne bloggen vil jeg følge! :)

Jan R. Iversen sa...

Trivelig, Rita. Velkommen skal du være :)