21. aug. 2015

Sommersvermeri V


Mitt femte maleri i serien av sommersvermerier og jeg tviler ikke lenger. En av impresjonismens grunnleggere, Claude Monet, hadde rett; en penselsvinger får en helt annen forståelse av lys, farger og skygger, hvis et maleri fullføres i friluft, og ikke innendørs.

Det var det jeg gjorde med dette maleriet; påbegynte det og fullførte det utendørs i løpet av 4 -5 timer og med motivet like foran meg. Et landskapsmotiv med solskinn inn mellom små trær (nærmest et kratt av småbjørk og selje) og med markblomster som geitrams, hundekjeks og storkenebb i undervegetasjonen. Selve motivet her er hentet fra Kvaløya og bare noen få meter fra malerhytta.

Det viste seg at de 6 prinsippene - se nedenfor - som jeg tidligere har brukt til å forsøke å forstå impresjonistenes maleteknikk, holdt stikk. Strevet for å holde tritt med forandringer i lys og skygger, etter hvert som sola endret posisjon på himmelen, gjorde at jeg fikk dårlig tid. Og da ble det nødvendig med kjappe og tykke penselstrøk (se prinsipp 1 og 2) og påfølgende vått-i-vått (se prinsipp 5).
  1. Korte, kjappe penselstrøk som tar sikte på å gjengi hovedtrekkene i motivet. Dette betyr også at motivets detaljer er underordnet og tas ikke med i maleriet.
  2. Valg av hverdagslige motiver som f.eks. folk på spasertur, en solnedgang, et dekket bord, en fuglekasse i en skog, en person som sover i en stol, etc.
  3. Ofte tykke penselstrøk (impasto) der malinga gjerne hentes ublandet og direkte fra tuben - jfr. maleteknikken til Claude Monet og Vincent van Gogh.
  4. Sterkt opptatt av naturlig lys - hvor det kommer fra, hvordan det fanges opp av ulike objekter i motivet, og hvordan det reflekterer fargene fra et objekt og over på andre objekter.
  5. Man maler ute og raskt for å fange inn motivet, før sola endrer posisjon og dermed også farger og skygger. Dermed blir også malinga påført "vått-i-vått" (alla prima). Det bidrar i sin tur til myke overganger mellom fargene på lerretet og svært få skarpe konturer.
  6. Ønske om å bruke kun lyse farger og unngå svart, grått og mørke bruntoner. Skygger er f.eks. sjeldent grå, men gis andre farger.
Men under arbeidet med "Sommersvermeri V" kom jeg også fram til et 7. prinsipp som kort og godt kan formuleres slik: "Bruk aldri små pensler. De fører gjerne til at du blir opptatt av detaljer". 

Oppsummert. En fin opplevelse å male på denne måten. I tillegg ble jeg litt stolt over at maleriet ble fullført - fra start til slutt - ute i det fri. Som oftest må jeg fullføre innendørs på grunn av regn, vind eller kulde. Men altså ikke denne gangen. En varm tanke er herved sendt værgudene samt Monnet, Pissarro, Renoir, Sisley og resten av impresjonist-gjengen . . . . Messieurs! Dans certains moments je me sentais comme un impressionniste véritable! :)

"Sommersvermeri V", Jan R. Iversen, olje på lerret, 50 x 61 cm, 2015 ©   
Eies av Christensen, Tromsø


Ingen kommentarer: